کافه ریاضیات

کافه ریاضیات

خوش آمدید✍☕☕✍از آنجا که شاخه ریاضیات و به طبع آن دروس ریاضی جایگاه مهمی در علوم آکادمیک و غیره به خود اختصاص داده است و یادگیری آن مستلزم تمرکز،دقت و صرف زمان زیاد میباشد،لذا بر آن شدیم که به کمک جدیدترین ابزار و نرم افزارهای آموزشی مطالب آن را بسط دهیم و آموزش ریاضیات را سریعتر و ساده تر کنیم و در کنار آن با ارائه مقالات و کتابهای ریاضی علاوه بر دانشجویان و دانش آموزان ،همراه اساتید نیز باشیم. با تشکر: کافه ریاضیات(مریم زینلی)

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 81
  • بازدید دیروز : 49
  • بازدید کل : 116323

ویدئوی اول ماتریس ها----مفاهیم پایه ای ماتریس ---جمع و ضرب و خواص آنها


ماتریس (به انگلیسی: Matrix) به آرایشی مستطیلی شکل از اعداد یاعبارات ریاضی که به صورت سطر و ستون شکل یافته گفته می‌شود. به طوری که می‌توان گفت که هر ستون یا هر سطر یک ماتریس، یکبردار را تشکیل می‌دهد. هر یک از عناصر ماتریس دِرایه خوانده می‌شود. ماتریسی با ۲ سطر و ۳ ستون به این شکل است:

{egin{bmatrix}1&9&-1320&5&-6end{bmatrix}}

 

 

ماتریس‌های هم اندازه (با تعداد سطر و ستون برابر) را می‌توان با هم جمع یا از هم تفریق کرد. ضرب دو ماتریس تنها در صورتی ممکن است که تعداد ستون‌های ماتریس نخست با تعداد سطرهای ماتریس دوم برابر باشد.

در جبر خطی، می‌توان اثبات کرد که هر نگاشت خطی، از فضای {{mathbb  {R}}^{n}} به فضای {{mathbb  {R}}^{m}}، یک ریخت با یک ماتریسm	imes n (m سطر و n ستون) می‌باشد. ماتریس‌ها کاربردهای فراوانی در جبر خطی دارند.

یکی از کاربردهای ماتریس‌ها در حل دستگاه معادلات خطی است اگر ماتریس مربعی باشد، برخی مشخصات آن را می‌توان از دترمینان آن دریافت. برای نمونه یک ماتریس مربعی معکوس پذیر استاگر و تنها اگرر دترمینان آن ناصفر باشد. مقدار ویژه و بردار ویژه اطلاعاتی دربارهٔ هندسهٔ نگاشت‌های خطی می‌دهند.

ماتریس‌ها در بیشتر زمینه‌های دانش کاربرد دارند. در تمامی شاخه‌های فیزیک، شامل مکانیک کلاسیک، نورشناسی، الکترومغناطیس، مکانیک کوانتوم و الکترودینامیک کوانتومی ماتریس برای مطالعهٔ پدیده‌های فیزیکی به کار می‌رود.

  انتشار : ۸ تیر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 160

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

Shahid Rajaee Teacher Training University

ریاضیات انعکاس دنیای واقعی در ذهن ماست.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما